Friday 4 November 2011

Asal-usul Minyak Wangi


Minyak wangi adalah sebuah aksesori menarik dan sangat digemari oleh semua orang baik kaum lelaki mahupun kaum wanita.

Kebiasaannya, kita semua hanya menganggap sebatian minyak wangi sebagai suatu semburan yang dipakai pada tubuh kerana aromanya yang menarik dan juga bagi mengelak bau tubuh badan yang kurang menyenangkan.

Namun tidak semua orang tahu apakah bahan dan intipati yang terkandung di dalam minyak wangi itu sendiri.

Perkataan minyak wangi atau perfume (dalam bahasa inggeris) berasal dari ungkapan Latin iaitu peri membawa maksud merebak dan fume pula bermaksud asap.

Daripada kajian dan catatan sejarah terdahulu telah pun ada menunjukkan bahawa manusia purba menggunakan pelbagai jenis haruman semerbak hasil daripada pembakaran bahan-bahan seperti resin, getah dan kulit kayu.

Semuanya dikenali sebagai incense dan seringkali dimanfaatkan dalam upacara ritual khusus yang terbentuk keagamaan.

Masyarakat kuno ini juga percaya bahawa pemberian wangian untuk dewa-dewi yang dipuja akan menjadikan nasib mereka lebih baik.

Sejarah juga telah membuktikan penggunaan minyak wangi melalui penemuan dalam makam batu Firaun Mesir beribu-ribu tahun dahulu.

Proses pengawetan mumia yang dilakukan khas untuk golongan raja-raja, bangsawan dan orang kaya menggunakan bahan wangian seperti getah damar (bahan sari yang terbentuk secara semula jadi akibat daripada tindak balas pokok untuk melindungi bahagian yang cedera selepas diserang penyakit).

Selain itu ia juga melibatkan rempah, kayu dan resin, yang kemudiannyadicampur dengan minyak dan air untuk disapu sebagai balm pada tubuh jenazah sebelum dimakamkan.

Dunia Islam di zaman para khalifah juga telah memajukan teknologi dalam industri pembuatan minyak wangi sehingga ia berkembang menjadi sangat pesat.

Ramai para cendekiawan meyakini bahawa industri ini bermula melalui seorang ahli kimia yang sangat mahsyur iaitu Jabir Ibnu Hayyan (721-815M) yang digelar sebagai Bapa Kimia Moden.

Jabir Ibnu Hayyan telah membuat penemuan mengenai teknik penghasilan minyak wangi iaitu melalui kaedah penyulingan, pengewapan dan penyaringan.

Ketiga-tiga teknik ini didapati mampu mendapatkan aroma minyak wangi daripada minyak pati tumbuh-tumbuhan dan bunga-bungaan.

Seorang lagi tokoh Islam yang terkenal iaitu Al-Kindi juga telah menulis sebuah kitab (805-873M) bertajuk Kimiya' al-Itr yang telah mengembangkan teknik dan kaedah Jabir Ibnu Rayyan secara lebih terperinci.

Al-Kindi juga banyak menulis mengenai berjenis-jenis bahan dan campuran sebatian untuk penghasilan minyak wangi.


sumber : google search











1 comments:

aisoice said...

Terima kasih infonya gan.
Lumayan buat nambah wawasan.

Gema Parfum
Sejarah Hugo Boss Parfum.

----------

Post a Comment